محققان خواستار تغییر پارادایم در درمان دیابت نوع 2 شدند

21 ژوئن 2017- داروهایی که برای کنترل دیابت نوع 2 بکار می‌روند، همچنین می‌توانند خطر بیماری قلبی یا سکته را کاهش دهند. نتایج حاصل از چهار مطالعه‌ی مختلف نشان داده است که برخی از داروهای خاصی که موجب کاهش قندخون می‌شوند در کاهش خطر بیماریهای قلبی نیز موثرند.

در این بازنگری که به رهبری دکتر فرامرز اسماعیل بیگی از مرکز پزشکی Louis Stokes Cleveland VA انجام شد، محققان به بررسی داروهای اکتوس(پیوگلیتازون)، Jardiance(امپاگلیفلوزین)، ویکتوزا(لیراگلوتاید) و سماگلوتاید پرداختند.

در این بازنگری، نتایج چهار مطالعه‌ای که در یک و نیم سال گذشته انجام شده بود، بررسی گردید. هدف از این مطالعات تعیین ایمنی این داروها بود، اما در هر یک از این مطالعات وضعیت قلبی عروقی شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 یا درمعرض خطر این بیماری، بهبود یافته بود.

 دکتر اسماعیل بیگی می‌گوید: ما برای اولین بار مشاهده نمودیم که داروهای کاهنده‌ی قندخون می توانند نتایج قلبی عروقی را بهبود بخشند، احتمال دارد عوامل جدیدتر در این دسته از داروها که به طور جداگانه یا ترکیبی استفاده می‌شوند در کنترل دیابت نوع 2 و پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی حتی در بیمارانی که در مراحل اولیه‌ی این بیماری هستند، بسیار موثرترعمل کنند.

 دکتر اسماعیل بیگی گفت: علیرغم اینکه بیماریهای قلبی علت اصلی مرگ ‌و میر در سراسر جهان هستند که توسط دیابت نوع 2 تشدید می‌شوند، در تحقیقات پیشین بر روی درمانهای فعلی، همیشه بر کنترل شدید قندخون تمرکز شده و کمتر به فواید قلبی عروقی برای بیماران مبتلا به دیابت پرداخته‌اند.

 محققان می‌گویند: تمرکز صرف بر کنترل قندخون، می‌تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی قرار دهد. با این حال یافته‌های جدید ما می‌تواند به معضل اصلی در مراقبت‌های حرفه‌ای  رسیدگی  کرده و موجب بهبود خطرات CVD و بهبود کنترل قندخون شود.

در این بازنگری بر نیاز به تغییر یک پارادایم در مورد چگونگی مدیریت دیابت نوع 2 تمرکز شده است. محققان بر این باورند که کمیته‌های تدوین کننده‌ی دستورالعمل‌های مراقبتی، باید اهداف و رویکردهای مدیریت دیابت نوع 2 را بازنگری نمایند.

بر اساس این شواهد ما پیشنهاد می‌کنیم از تمرکز تک محوری بر کنترل قندخون و HbA1c در مراقبت‌های دیابت به سمت کنترل قندخون و جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی و مرگ به دلیل بیماریهای قلبی عروقی تغییر جهت دهیم.

 نتایج این مطالعه در مجله‌ی  General Internal Medicineمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/researchers-call-for-paradigm-shift-in-treating-type-2-diabetes-93517198.html